Eerste week zit erop,op naar de 2e.... - Reisverslag uit Kibuye, Rwanda van Ronnie Verhelst - WaarBenJij.nu Eerste week zit erop,op naar de 2e.... - Reisverslag uit Kibuye, Rwanda van Ronnie Verhelst - WaarBenJij.nu

Eerste week zit erop,op naar de 2e....

Blijf op de hoogte en volg Ronnie

16 September 2012 | Rwanda, Kibuye

Eerste week zit erop,aankomst en eerste kennismaking met Rwanda en de nieuwe baan.En dus enkele gezichten bij enkele namen kunnen voegen van mensen waarmee per mail of telefoon al contact mee geweest was.
Wennen aan klimaat e.d. is eenvoudig,is hier erg goed te doen.Temperaturen zijn eerder aangenaam dan warm.Enkel is het wennen aan het feit dat het s’avonds al rond 18:00 donker is.S’ochtends is het ook rond 06:00 licht,dat heb ik afgelopen zaterdag eens bekeken voordat we naar Kibuye zouden gaan.
De eerste dagen zoals al eerder vermeld doorgebracht op kantoor,dat hoeft echter niet te lang meer te duren,ben het binnenzitten al beetje beu aan het raken.En wil ondertussen wel wat meer van Rwanda zien natuurlijk.
s’Avonds even Skypen met het thuisfront is ook prettig,ondertussen wordt dit door de hele familie gedaan.Pa&Ma V en ook broer en zus zitten nu te Skypen,en waarom ook niet als het gratis is spaar je weer telefoonkosten uit en je kan elkaar nog zien ook!Zo kan je elkaar goed op de hoogte houden van het laatste nieuws!
De donderdag en de vrijdag de eerste onweersbuien mogen meemaken,donderdag viel qua neerslag wel mee,enkel viel de stroom toen even een uurtje uit maar daar staat dan weer een aggregaat voor die dat overneemt dus helemaal in het donker hebben we niet gezeten.Vrijdag was het wat meer neerslag,deed even een goede regenbui.Maar tegen dat iedereen naar huis ging was het weer al over.
In elk geval druk bezig geweest met eerste selectie van personeel,zal nog hele kluif worden om die aan te nemen,zeker als er ook voor de barge en het onderhoud nog een man of 30 aangenomen moet worden.In elk geval heb ik mijn eerste selectie gemaakt en kunnen komende week de sollicitatiegesprekken ingepland worden,zal wellicht vanaf woensdag gaan gebeuren.Hopelijk is dat snel achter de rug en kunnen we op locatie gaan werken,daar gaat het tenslotte om.
De zaterdag in elk geval vroeg vertrokken naar Kibuye,de eerste keer de rit vanaf Kigali.De afstand is maar 130 km maar doordat het niet helemaal recht en vlak is duurt de rit dik 2,5 uur.Degene die reed noemde het dan ook niet voor niets de weg van de 1000 bochten!
In elk geval kwamen we rond 9:30 aan op de plek waar ze de barge aan het bouwen zijn.Deze ligt al in het water en moet nog verder opgebouwd worden met de diverse gaszuiveringsdelen.Hier eerst een veiligheids introductie gedaan anders mochten we het terrain niet op.
Daarna rondje gelopen en wat handjes geschudt van diverse mensen die daar bezig waren.

Hierna richting de power plant,het stukje waar ik zelf de leiding mag gaan verzorgen.Ook hier een veiligheidsintroductie ondergaan en daarna een rondje gelopen om de weg te leren en om e.a. eens te bekijken.Hier was meer progressie geboekt,e.a. is zo goed als klaar om getest te worden,wachten is nog op gas……maar dat zal nog even duren.Want ook de gasleiding van 12,5 km is nog niet helemaal klaar al zal dat met 200m per dag niet lang meer duren.
Later weer terug naar de marine landing site en toen zat de dag er al ver op.Daar het al tegen 16:00 was besloten om maar in Kibuye te overnachten dus hotel gezocht (Moriah Hill Resort,aanrader voor rustige plek in schitterende omgeving!).Hier waren de Finnen van Wartsila ook ondergebracht dus samen met hun wat sociale contacten aangehaald onder het genot van een biertje en hun aangelegde sauna!
De zondag na ontbijt even terug naar de marine landing site om Joe op te pikken echter hij wilde zijn barge niet verlaten…te veel werk.Dus maar met 2-en terug naar Kigali gereden,net na de middag terug dus nog halve dag vrij dit weekend.

Morgen start van de nieuwe werkweek,kijken of we deze goed kunnen afsluiten en dan alles naar Kibuye kunnen verkassen…..

Tags: Kibuye